Sofia Lindström

Torsdag och Fredag!

Publicerad 2013-02-01 22:09:57 i Vardag,

Igår var det Monica träning på schemat. Fortsatte med samma saker som i måndags och det gick både bättre och sämre men det gjorde att jag fick känna lite mer på det sättet att rida på.
 
Låg på en av de stora volterna, jobbade mycket med högerhjälperna då det är de som är svagast. Jobbade på att rida honom utåtställd på volten och sedan skulle jag vända in på volten och göra en svag skänkelvikning ut och forstätta på spåret igen med samma utåtställning. En väldigt krävande övning som det tog ett bra tag innan vi fick till det.
 
Efter det fortsatte jag på volten och skulle flytta honom i skänkelvikning in mot Monica som stod i mitten, när jag kom in på en liten volt skulle jag fatta galopp och ligga kvar där inne så gott det gick vilekt var skit svårt utan att gör allt jag inte får göra. Gjorde samma sak i båda varven och sedan red jag igenom LB:1, först red jag genom trav ocj galoppdelen, men galoppen gick så oerhört dåligt att vi tog om den direkt och då gick den otroligt mycket bättre och jag avslutade programmet med ett godkännt omdömme.
 
Idag skulle jag rida ett ordentlig hemma pass. Sanbanan var stenfrusen så jag och Bello gick iväg ett ett gräsfält där underlaget var helt okej. Jobbade på han och var riktigt pigg och frammåt utan att vara stressad och stirrig. Jobbade på att han inte skulle glida ut på yttersidan när han från ingenstans bockar vilket leder till att jag landade på backen, helt chockad.
Hoppade upp igen och skulle trava lite igen och kände då att han tänkte bocka igen så tog upp huvudet på honom och då ställde han sig på bakbenen, vilket han ALDRIG har gjort innan.
Efter det blev han helt knäpp så gick tillbaka till stallet och travade några varv på banan innan jag avslutade. Skrapade ihop 30 minuter i alla fall.
 
Lanade på huvudet och sidan av ryggen men det är ingen fara, kommer få ett blåmärke och har gått runt med huvudvärk och stelhet i nacken hela dagen men det är ingen fara. Är dock väldigt fundersam över att det kom på plötsligt. Har blivigt väldigt bra på att sitta kvar när han bockar, har vant mig och brukar känna på mig när det ska komma. Idag var det endast ett litet skutt men jag var inte berädd över huvud taget. Även lite fundersam över att han ställde sig på bakbenen efter som det aldrig hänt innan.
 
Har en teori om att det kan bero på att han fått nytt foder. Ger honom Build Up Condition Mix för att han ska få lite hjälp att bygga lite muskler. Vet inte om beror på det eller om det var en engångs händelse.
 
AJJA, imorgon blir det i alla fall tävling, LB:1 står på schemat och så ska jag även sitta som skrivare en stund.
 
Uppdaterar er mer om det imorgon såklart! :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela