Sofia Lindström

Tjurridning!

Publicerad 2013-02-06 12:27:51 i Vardag,

Nu när jag sitter hemma och inte har speciellt mycket för mig för tillfället så jag har bläddrat runt blandkanalerna och kom nu till en naturkanal som visar tjurridning och där fastnade jag.
Vet egentligen inte varför, för tjurridning är inget som intresserar mig i vanliga fall men idag höll det mig kvar.
 
I vissa fall tycker jag det ser rätt lätt ut att sitta kvar, och 8 sekunder går ju super fort. Jag menar det måste väl vara lättare att sitta kvar på en bockande tjur än på en häst? Hästar har längre ben och längre ryggar och är betydligt smidigare vilket borde leda till att de han bocka högre och mer "maskigt".
Alltså borde vi ryttare med bockande hästar vara proffs på tjurridning och kunna rida hem en himla massa pengar! ;)
Skämt å sido.
 
Jag tycker faktiskt mer synd om djuren än om människorna som blir skadade. Med tanke på var man utsätetter djuren för bara för att de ska bocka och bete sig som de gör så är det inte mer än rätt att vissa ryttare skadar sig.
 
Nu när jag kollade så var det en som fastnade med handen i tjuren (de knyter ju fast sin ena hand i ett "bälte" runt tjuren) så efter att han trillat av så satt handen fortfarande fast i tjuren vilket gjorde att han släpades efter tjuren som fortafarnde bockade.
Har även sett en hel del som blivigt både sparkade och tampade, och dessutom står det ju två stycken inne på banan för att både reta upp och lugna ner tjuren när ryttaren åkt av. Helt galet!
 
 
Själv tycker jag det är en "onödig" sport som skadar både djur och människor, dock tror jag att jag skulle klara mig ganska så bra på sitta kvar biten, lite beroende på hur tjurer rör sig, men Bello bokcar ju en del så jag har i alla fall vana! ;)
Vad tycker ni om tjurridning? Och hur tror ni att ni skulle klara det?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela