Sofia Lindström

Hoppningen igår!

Publicerad 2012-09-18 19:27:55 i Bello, Vardag,

HEJ på er!
 
Hemma från skolan och från en promenad med Bello och nu hade jag tänkt berätta om träningen igår!
 
Som ni kanske vet så höll jag på att dö i bilen, var sjuukt nervös! Men det blev bättre när vi kom fram och jag såg de andra jag skulle rida med!
Två äldre kvinnor och en tjej i min ålder på en större ponny, så där släppte ångesten lite!
 
I min tidigare grupp red jag bara med sånna som tävladehöga klasser och verkligen satsade gärnet. Här verkade endast hon på ponny göra det så kännde mig lite lugnare!
 
Började rida fram i trav på en av de stora volterna, red över en cavalettibom som låg på den öppna delen av volten, sen blev det galoppjobb på samma volt, red i arbetsgalopp och på den öppna delen skulle vi korta galoppen och komma över bommen!
 
Efter det gick vi tillbaka till trav, övade på att rakställa dem några meter innanför spåret på långsidorna, gjorde öppnor på långsidorna och även lite skänkelvikningar!
 
Bello känndes väldigt pigg, lite tittig på sakerna runt om men ändå koncentrerad på arbetet även om han gärna gick lite för fort fram! men jag är nöjd!
 
Sen var det dags att hoppa fram, skulle börja med att komma på ett litet kryss med konor under, och sedan rida på båge till en cavaletti bom (planka), ett galoppsprång, en stock och sedan studds ut över en till cavaletti planka!
Första gången hoppade han typ 1.20 över krysset eftersom konor kan bitas i hovarna. Sen så stannade han på stocken första gången vi kom på den, förstår honom så han aldrig hoppat något sånt tidigare, men när vi kom igen så hoppade han hela alltet bra från början till slut!
 
Nästa övning var en oxer snett igenom och sedan red man längst med ena långsidan för att svänga av mot mitten och sedan hoppa ett räcke som stod på en "kortare snett igenom" ut mot hörnet!
Där var svårigheten att de skulle vara stadiga när man vände av långsidan, vilket lätt blev lite vingligt!
Första gången gick det bra, andra gången när han höjt så kom vi lite nära men det räddade Bello jätte bra utan att vara i en bom!
 
Sista övningen i framhoppningen var ett räcke med låda under som hoppades mot långsidan, så att man lixom skar av ett hörn, sedan skulle man rida upp genom kortsidan och svänga snett igenom där det stod en kombination - räcke ett galoppsprång oxer ett galoppsprång räcke!
 
Först var han lite skeptisk till räcket med lådan men då sa jag till honom och då hoppade han det fint - och lite extra högt! ^^
Kombinationen gick oxå bra, han drog lite till höger de första gångerna men det blev bättre!
 
Sen var det dags att hoppa bana men jag skippade det!
hade en sådan bra kännsla efter framridningen och framhoppningen så ville inte förstöra det med en bana då när jag vart så osäker innan + att han tränades ju faktiskt i lördags med så ville inte köra med honom förmycket!
 
Tord tyckte att det var ett bra beslut och att vi hade haft en bra början efter vårt hopp uppehåll över sommaren!
Han tyckte även att Bello såg riktigt bra ut, och att han LÄTT skulle kunna hoppa 1.25-1.30! Synd att ryttaren inte är lika modig! ;)
 
Är i alla fall riktigt nöjd med träningen och gruppen jag hamnade i, känner mig inte alls lika nervös inför nästa gång! Skönt att få positiv feedback och många lovord, speciellt eftersom jag hade sådan ångest innan!
 
Bild från vår senaste hopptävling, typ två år sedan, sjukt o matchade och som ni kanske ser på mina knän så trillade jag av!
Först på framhoppningen till denna klass som var 1m och sedan inne på banan, och där sjönk mitt självförtroende något enormt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela