Sofia Lindström

Träningen!

Publicerad 2012-10-04 18:45:01 i Bello,

 
Hej på er!
 
Nu är jag hemma från skolan och en snabbshopping i linköping! Köpte inte mycket, en mjukiströja från BikBok och en matlåda till min fina mamma som red Bello idag, hade tydligen gått riktigt bra, KUL! :)
 
Nu ska jag skriva om träningen i måndags!
 
Trodde det skulle vara katastrof med tanke på hur underlaget såg ut men jag hade helt fel!!!
 
 
 
Började med framridning på stora mittvolten, på en av voltens öppna sidor låg det även en upphöjd bom! Travade runt där och skulle få dem att komma med bjudning och balans över bommen, gjorde samma sak i galopp och där skulle vi jobba med att lägga dem rätt på bommen!
Efter ett tag ökade vi volten och red över stocken som låg där! Denna gång hoppade Bello den utan problem, lite  högre än nädvändigt dock! ^^
 
Sedan tog vi en skritt paus innan vi jobbade hästarna i trav på långsidorna. Började med att voi skulle rakrikta dem någon meter innanför spåret, när vi gjort det i båda varven skulle vi rida öppnor, och även de innanför spåret och sen avslutade vi med lite skänkelvikningar innan vi hoppade fram!
 
Bello hoppade riktikgt fint på alla hinder, trodde han skulle bli lite kinkig över all gegga men han skötte sig exemplariskt! Det var väl några gånger han inte ville gå genom en stor vattenpöl i ena hörnet vilket gjorde att avståndet till vissa hinder inte stämde!
 
 
 Inte så stor bild men hoppas ni  ser och förstår ändå!
Första hindret var ett räcke med stock under, ganska lågt då svängen både innan och efter blev lite tight.
samma sak på hinder 2, med en grind under, hoppade den lite snätt för att landa i rätt galopp och lida mellan hindren i kombinationen.
 
När vi hoppade fram var kombinationen en studs med upphöjd bom i mitten men sedan blev det en kombination med två räcken och två galoppsptrång mellan. Svängen dit var ganska knepig, man flöt lätt ut och kom snett på första hindret och då blev det långt till B hindret!
 
Hinder 4 var en oxer med grind under, det var i hörnet fram till det hindret det var en stor pöl, kom lite snätt första gången och jag höll på att riva med mig hinderstöden på den högra sidan!
 
Till hinder 5 skulle vi rida på lite och sedan var det ännu en tight sväng till hinder 5! Där känndes det helatiden som att vi snubblade till och att Bellos bakben slirade efter lite! Tror det beror på underlaget!
var en kantigsväng, 4 galoppsprång, till hinder 6.
 
När vi skulle komma på sista linjen sneddade han lite för vattenpölen igen, så första gången när vi hoppade banan så kom vi riktigt snätt på första hindret så vi var ute på spåret och vände innan vi kom mot hinder 2! Detta gjorde att han stannade vilket jag sjävl tar på mig, borde vart nogrannare med vägen och gett honom bättre förutsättningar!
När vi kom en gång till så gick han helt klockrent!
 
Hela banan känndes väldigt lugn och kontrolerad, avstånden stämde, jag vågade låta honom "sköta det själv" och vågade även ta tag i honom och reglera galoppen så som jag ville ha den!
Är himla nöjd över träningen, gick helt oväntat bra!
 
För första gången på länge kännde jag mig nästan 100% säker när jag hoppade! Det var roligt och jag hade inte den där oroskännslan i magen som jag annars ofta har!
 
KANON TRÄNING FÖR BÄSTA TORD WESTERGREN!
 

Kommentarer

Postat av: Erika

Publicerad 2012-10-04 20:48:30

Skönt med lite ridhjälp :)

Svar: Absolut, det är toppen de dagar när tiden sviker! Även om de "bara" är mamma som kanske inte är den bästa ryttaren så duger det en dag när hästen bara ska skrittas och travas lite! :)
sofialiiindstrom.blogg.se

Postat av: Erika

Publicerad 2012-10-04 21:24:54

sv
Ja, men precis. :)
Och din mamma antar jag att du litar väldigt mycket på oxå. :)

Svar: Ja absolut!Låter ingen annan än mamma och min tränare rida min häst eftersom jag vet hur mycket han påverkas av att någon rider på ett annat sätt än vad jag gör!
Så det är skönt att ha en mamma som kan det viktigaste i alla fall! :)
sofialiiindstrom.blogg.se

Postat av: Erika

Publicerad 2012-10-04 22:10:08

sv
Ja. :)
Är inte så mycket för o låta andra rida min heller.
Åka häst som vi kallar de är ju inte så farligt på min, men när de kommer till mer ridning, träning så är de bara jag & min tränare som får rida henne. :)


Svar: Ja, samma sak här! Och även mamma då får rida lite mer, men jag vet att hon oftast gör "förlite" än "förmycket" när hon rider så det blir inga missförstånd! :)
sofialiiindstrom.blogg.se

Postat av: Erika

Publicerad 2012-10-05 19:50:54

SV
Nej precis o hellre för lite än för mycket. :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela