Sofia Lindström

De som inte håller på med hästar...

Publicerad 2012-10-05 12:49:00 i Vardag,

... De förstår verkligen inte hur lång tid det tar att ha egen häst!
 
Jag vet inte hur många gånger vänner och folk jag känner har sagt "måste du rida idag" eller "kan du inte strunta i det, du gör det hela tiden"
 
Jag har själv valt att ha häst (till och med två egentligen), det är ett val jag bestämt helt själv och då får jag offra min tid med vänner!
Men det gör jag gärna kan jag då tala om för er!
 
Jag träffar mina vänner nästan varje dag i skolan, Vilma och jag ses i stallet, och Linn och jag skulle inte kunna ses oftare även om jag inte hade häst!
 
Det bästa jag vet är att bara stå och mysa med Bello, han är mitt allt, han betyder super mycket för mig och utan mig, hur skulle han må då? Vem skulle köpa foder, täcken och linknande? Vem skulle sätta på flughuva och flypspray på sommaren för att få bort de irriterande flugorna? Vem skulle borsta ut alla tovor ur svansen och manen som bara gör ont? Och vem skulle tvätta hans sår och se till att hans hovar var välvårdade?
INGEN!
 
Bello kan inte göra det själv, och om jag har valt att köpa en häst så är det tusan upp till mig att ta hand om honom på det bästa sätt jag kan!
 
Sen kan jag inte säga att jag aldrig låter mamma ta Bello för att jag ska göra något annat, Tex, idag! Mamma tog Bello för att jag skulle kunna åka till Linköping med Elin, MEN jag hade redan sett till att ha en plan så att han hade kunnat vila om mamma inte ville rida. Det var jag som valde dag att åka till Linköping för att matcha in det med Bellos aktiverings schema!
 
 
Jag blir faktiskt ganska irriterad när folk frågar om jag kan strunta i Bello, eller flytta en träning!
Det är nästan som ett jobb, tackar man ja kan man inte bara strunta i det för att sitta på ett fik och snacka skit med vänner!
För inte alls länge sedan fick jag kommentaren "Du kan väl strunta i träningen imorgon, du kan träna vilken dag som helst"  Fast nee, att hitta en träningstid som passar både mig, mamma, Monica och Bello (så att han inte får för träningarna för nära inpå varandra) är inte alltid så himla lätt, att komma på kvällen innan att "jag vill flytta träningen" är enligt mig dålig stil! Det värsta jag vet är att ringa återbud och avboka träning! Okej om man är sjuk, men annars, ne helst inte!
 
Bello betyder extremt mycket för mig, och ska jag vara ärlig så spenderar jag hellre tid med honom än med andra vänner! Kan låta sorgligt men det är faktiskt sant!
Han är första prioritering, han går före mitt eget välmående, han går före mott skolarbete och han går före mina vänner!
 
 
Hur ser ni på detta? Hur prioriterar ni och vad tänker ni när någon ber er strunta i hästen?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela