Sofia Lindström

Ferdek

Publicerad 2012-05-27 20:13:54 i Vardag,

Okej, tänkte skriva lite om när jag red Ferdek!
Som sagt ett polskt halvblod på 5 år!

IGÅR:
Var på tre spåren och red, han var ganska istadig och ibland hände det att vi försvann rakt ut i skogen så jag valde att hålla mig på en volt tillsammans med min syster! Började med att känna på honom i skritten, flyttade lite för skänklarna vilket gick bra, gjorde lite halter och mindre volter i volten!
I vänstervarvet höll han sig fint på spåret medan i höger så vippade han gärna lite innåt och skar av "topparna" på volten! Försökte lägga mycket tyngd i den yttre stigbygeln samt hålla om med innerskänkeln!
Efter ett tag böev det dags för trav, precis som i skritten höll han sig på spåret i vänster men inte i höger! men han var väldigt fin i formen och väldig trevlig att rida! Inte så snabb reaktion för skänkeln men man kan ju inte kräva allt av en unghäst?
Red runt i båda varven i skritt och trav, skrippade galoppen efter som jag inte ridit honom innan och tyckte det känndes bra att behålla den fina skritten och traven än att riskera att få pannkaka efter galoppen!
Precis som i framridningen la jag mycket volter och övergångar!

IDAG:
Hade tänkt att rida på sandbanan uppe vid stallet, tänkte att det skulle kanske vara bra med staket så kanske han inte blev lika vinglig, så jag styrde mina steg däråt när jag var klar, dock slutade det med att vi inte ens kom i närheten av staketet!
Ferdek ställde sig en bit bort och vägrade att gå, han hade typ vuxit fast i marken. Vet inte hur länge vi stod där men efter en ganska lång tig gav jag upp och följde med de andra till tre spåren igen! Denna gång gick det lite sämmre! Alla andra red runt på olika spår, växlade volter och varv! Ferdek ville gärna hålla koll på dem och springa efter någon, så han skar alltid av vägen för att komma ifatt! Lade mig på en volt igen, gjorde övergångar, bytte volter lite då och då och försökte få honom avslappnad!
Helt plöttsligt fastnade han i marken och vägrade gå, hände ett par gånger och sen fick jag låna ett spö vilket inte alls var poppis! Han blev tjurrig när jag petade på honom och en av gångerna gjorde han en kospark! ^^

Han var väldigt lätt och fin i handen och hade lätt för att gå i form, dock krullade han sig ihop sig lite och hamnade ofta bakomahand men efter ett tag släppte det oxå!
Blev helt förälskad i denna häst, hade mer än gärna tagit med honom hem! Lite täning, lite muskler och ett bad för att få bort gräsfläckarna sen skulle han vara riktigt snygg! Ne hade absolut inte tackat nej till denna häst!












När jag kom hem och red Bello idag var det sån skillnad på häst! Ferdek krökte på nacken och tuggade på bettet så fort man tog i tygeln och bara var stadig, medan när man rider Bello måste man hela tiden fippla och hitta på nya saker för att han inte ska se ut som en kamel!

Tycker i alla fall att detta var en trevlig häst som jag gärna hade ridit fler gånger! :)

Kommer snart upp en kort skrittfilm från gårdagen oxå! :)

KRAMIS

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela