Sofia Lindström

Tipsinlägg!

Publicerad 2012-07-16 18:32:53 i Vardag,

Det drog ut på tiden men nu kommer det, inlägget med några av läsarnas bästa tips innoom hästar och ridning!
 

http://johannakruse.devote.se

Mitt bästa ridtips är att vara flexibel. Man vet ju själv att vissa dagar funkar absolut ingenting. Galoppombytena är inte rena, skänkelvikningarna är inte svävande, tempoväxlingarna funkar inte. Har man en sån dag så var flexibel! Sitt inte i ridhuset eller på ridbanan då utan dra ut i skogen och galoppera lite istället. Det gör både dig själv och hästen gott! Man är ju bara människa och hästar är inga maskiner. Det är meningen att man ska ha dåliga dagar, men varför inte göra det som är dåligt till något bra?

 

http://yohanssson.blogg.se/

svårt att ge tips utan att det är något specifikt problem haha! Men jag har några små. Ex i volter, titta utåt istället för inåt. det gör att man inte fallen in i volten och höften håller sig på rätt plats. Det är ofta olika i olika varv beroende på vilken sida hästen är starkast i. sen om hästen hänger i handen, oftast en sida (som min...) finns en superduper knep ;) Sluta håll i tygeln , haha! hästen hänger i handen för att man helt enkelt erbjuder mer stöd på den tygeln än på andra = sned häst. hellre att bogarna flyter ut lite i volter osv, så att hästen istället får hitta ett jämnt stöd. sen ett tipps till dressyrryttaren, Le när du rider upp och hälsar. Ser trevligare ut = högre poäng på allmänna intrycket!

 

http://proudmary.blogg.se/

Ett av mina tips är om man har svårt att hålla tummen upp vilket som är ganska viktigt om man inte ska bli hård och stark, ta ett kort spö eller en pinne och sätt den under tummen så man själv kan hålla i den. Då man inte kan välta omkull handen på samma sätt. Ridtips för att hästen ska bli mjukare och rundare. Lägg dig på en stor volt. Börja i trav i ett halvt varv och fatta sedan galopp i ett kvarts varv och därefter trav igen och sedan skritt. Du kan själv bestämma hur lång distans du ska ha på det:) Du kan även göra skänkelvikningar på en diagoal och lägga in små volter i skänkelvikningen. Gör det gärna utan stigbyglar då du kan få bättre balans:)

 

http://hannemattsson.blogg.se/

Mina absolut bästa ridtips är att man ska plugga ridlära. När man pluggat allt teoretiskt blir det så mycket lättare att få rätt känsla och veta vad som egentligen händer och hur det ska va ;) Så bara att sätta sig och läsa ridhandboken 1&2 och så finns det ju massa andra mer lättlästa böcker med mer konkreta tips.

 

 

 

 

 

Kommentarer

Postat av: Johanna

Publicerad 2012-07-16 19:00:09

Sv: Hej! Ja jag gick gymnasiet på Flyinge och jag tyckte jättemycket om det. Men jag gick ju gymnasiet där så jag har inte riktigt koll på de andra utbildningarna. Det negativa som jag vet om är att det är väldigt mycket stalltjänst, även helger, och det är några missnöjda med. Annars lär man sig otroligt mycket och har man transport och bil är det massvis med bra tävlingar att åka på :)

Du får ha med dig egen häst men du får ha den uppstallad någon annanstans än på anläggningen. Det finns massvis med bra stall runt omkring. Jag hade mina hästar på Stall Gårdala, helt klart det bästa stallet!

Hör av dig om det är något annat du undrar :)

Svar: Det lät ju riktigt bra! :)Hur ofta har man stalltjänst och hur bor man? :)
sofialiiindstrom.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela