Sofia Lindström

Prestationsångest och dåligt självförtroende!

Publicerad 2012-07-15 22:03:04 i Vardag,

Som jag skrev tidigare så är jag ganska nervös inför imorgon!
 
Detta beror på att jag får ganska mycket prestationes ångest, och har ganska dåligt självförtroende när det kommer till min ridning!
 
Innan varje hoppträning är jag alltid nervös, och så fort jag ska rida med andra som jag inte känner blir jag nervös lååångt i förväg!
 
Detta beror nog på att jag inte vill vara sämmre än någon annan, och jag vill inte att andra ska tycka jag är dålig! Om man tex gör en övning så vill jag inte folk ska se att det kanske går dåligt för mig!
 
Dessa tre kommande dagar ska vi sätta ihop ett eget kür program, som ska inehålla bla, förvänd galopp, skänkelvikningar och 8meters volter i både trav och galopp!
Dressyr är verkligen inte min och Bellos starka sida, jag har aldirg satt ihop ett Kür program och jag har ingen aning om hur jag ska kunna välja musik!
Fövänd galopp har vi tränat på EN gång förra året och våra skänkelvikningar kan man bara skratta åt!
 
Jag är så sjukt rädd för att misslyckas, för att jag ska rida skitdåligt tillsammans med någon som rider bra! Jag vill inte att någon ska se mig misslyckas och tänka "men gud hon kan ju inte rida den där hästen"
 
Att jag inte kan rida min egen häst är något jag tänkt på och mått dåligt över sjukt många gånger! Innan jag började träna dressyr så kunde jag verkligen inte rida Bello, vi förstod oss inte på varandra och det blev alltid bara stretigt och irriterat!
Vet inte hur många ridpass hemma jag börjat gråta och hoppat av mitt i passet för att jag kännt att jag inte kan rida min egen häst! För er som inte kännt den kännslan så är det den värsta kännslan i världen, speciellt när jag såg att andra kunde rida honom men inte jag!
Ett tag gick det till och med så långt att vi hade honom ute på annons och folk kom och provred honom!
 
Sedan dess har vi gjort sjukt stora framsteg men jag är så himla rädd att falla tillbaka, då och då när jag rider hemma vill jag bara ge upp för att inget funkar och för att jag känner mig så dålig! Det känns som att jag har en häst som är för bra för mig, och att han förtjänar något annat!
 
Detta är alltså aneldningen till min nervositet, kommer vi ens kunne ta oss igenom ett egen komponerat kür program utan att skämma ut oss???
 
DÅ:
NU:
 
Visst ser man skillnad, men prestationsångesten sitter fortfarande kvar, vet att jag inte behöver bevisa något för någon så varför sitter det kvar?

Kommentarer

Postat av: Sofie

Publicerad 2012-07-16 18:01:34

Jag har också problem med prestationsångest i form av "tentaångest". När den är som värst så leder den till sömnproblem, hjärtklappning och att jag inte får behålla maten. Jag ska inte säga att jag lyckats bota det, men jag har lärt mig att hantera det i alla fall :) Dels så har jag tagit andningsövningar hos min massör för att lära mig att slappna av. Det låter löjligt, men kan man kontrollera sin andning så kan man även kontrollera känslor så som ångest:)
Därutöver har jag varit på meditationskurs där vi fick lära oss några olika meditationstekniker samt växelandning (mkt effektivt). Detta tillsammans med att min homeopat visat mig den sk "valiumpunkten" på örat har hjälpt mig att bli av med stora delar av min dagliga ångest. Dessa alternativ bygger ju också lite på att man måste tro på att de funkar och man måste ge det lite tid att få in rätt teknik, men sedan har man mycket nytta av det :)

Svar: Lät ju super bra, dock har jag ingen tid över till att åka iväg och testa sånt där. Vilket är jätte synd efter som jag bara vill dö innan jag ska göra något!
sofialiiindstrom.blogg.se

Postat av: Johanna

Publicerad 2012-07-16 18:39:16

Jag har också haft prestationsångest, har fortfarande en del kvar. Allt började när jag flyttade till Flyinge och utbildade mig där. På Flyinge är allt väldigt fint osv plus att många där är väldigt duktiga ryttare och har superfina hästar. Och på så många andra ställen fanns det mycket skitsnack och alla skulle vara bäst. Under en tid hade jag så hög prestationsångest på min egen häst att vi i princip stannade ut oss på varje tävling: inte konstigt när jag blev helt passiv!
Jag tränade bort det genom att skaffa mig en riktigt bra tränare, Peter Eriksson, och jag gick ner i klasserna för att få bättre självförtroende. Sakta men säkert började det gå bra igen och jag fick rätt mycket boost både av tränaren och av mig själv. Numer är jag så fokuserad på att rida en bra runda så jag glömmer bort att det står folk och tittar på. Jag har förvandlat min tävlingsinstinkt och prestationsångest till beslutsamhet.

Jag tycker att du bör satsa på att bestämma dig för ett mål, och att varje gång du känner att du har lust att hoppa av hästen för att det går dåligt. Övertala dig själv att inte göra det. Tänk på att folk stirrar mer på om du hoppar av hästen och inte fullföljer ridpasset än om du kämpar på.

Lycka till :)

Svar: Tack så mycket, skönt att känna att jag inte är ensam!Min häst tröttnade på hoppning och stannade iprincip hela tiden, under en tävling trillade jag av två gången och sedan dess är det kört! Har aldrig tyckt om att synas bland folk och detta gjorde det bara ännu värre!

Nu har vi bytt tränare i hoppning och även börjat träna regelbunden dressyr. Lixom börjat om helt från bröjan, inga tävlingar, bara träningar!
Det går frammåt men när man rider hemma och det känns som att inget funkar och att jag inte kan rida min häst faller man lätt tillbaka!
sofialiiindstrom.blogg.se

Postat av: Sofie

Publicerad 2012-07-17 10:59:00

Det är inget man behöver åka iväg för att göra, youtube is your friend :) Sök bara på växelandning, är löjligt lätt om man tror på det :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela