Sofia Lindström

Runt i en ring!

Publicerad 2012-02-21 21:08:15 i Vardag,

Idag när jag var på körskolan var mamma i stallet och longerade Bello, han hade skött sig bra men hon trodde att han, precis som jag hade träningsvärk efter igår! ^^

När man longerar Bello brukar han antingen vara seg och inte ta för sig, eller sen när man får jaga honom så blir han hel tokig, ska galoppera bocka, sparka och hoppa runt! Sen när man lugnar ner honom från det blåser han upp sig och tror att han är världens hingst! ^^

Har skrivit tidigare men skriver det igen! När jag longerar mina hästar låter jag dem aldrig galoppera! Detta beror på att de inte har de musklerna som de behöver för att kunna bära sig sjävla på ett bra sätt på en sån liten volt, alltså sliter det mer på dem än vad det gör nytta!
På Lisa som dock är ganska lätt reglerad när man longerar kan jag ibland göra lite galopp fattningar och sedan sakta av efter några steg, detta stärker mer än vad det skadar!
Gör det inte med bello efter osm jag vet att när han väl börjar galoppera tar det ofta flera varv innan man får stopp på honom!



Nu ska jag ta min hostmedicin och sedan krypa ner i sängen och sova, taggar balett lektion imorgon, DÖD MIG TYP? Ne men det är super mega jobbigt i alla fall, och eftersom jag inte är helt frisk än lär jag svettas som en dåre! ^^
På kvällen blir det hoppträning med Bello för Tord och sedan sovmorgon resten av veckan! :)

KRAMIS

Kommentarer

Postat av: vilma

Publicerad 2012-02-21 21:31:08

Jag vet att åsikter är olik men tex Tass som jobbar på att bygga upp muskler longeras endast i gallop! Detta är en rekommendation av Åsa Frykman(veterinären)!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela