Sofia Lindström

Lisa

Publicerad 2012-02-04 20:49:53 i Lisa,

Kom på att Clara ville att jag skulle skriva ett inlägg om min tid med Lisa.

Lisa
e. Dartlight u. Burmona

Jag och min mamma köpte Lisa från Mjölby ridklubb hösten 2006, och då var jag 11 år!
Provred henne på ridskolan och det var ingen speciellt låg provridning. Testade på alla tre gångarter i båda varven typ. Detta berodde på att hon stått en långre period och inte var igång!

Men i alla fall så köpte vi henne och fick med henne hem! När hon kom hem stod hon i ett stall som ligger precis där jag bor, tar två minuter att gå.

Kommer ihåg att jag tyckte hon var stor och vi var helt säkra på att hon var en D-ponny. Dock visade det ju sig sedan när vi slutmätte henne att hon var en C, dock super maxad på 138,5!

Red igång henne sakta med säkert. Hon var väldigt tuff och jag kunde inte hålla på med henne själv utan att hon körde över mig, mamma var alltid tvungen att vara med och hjälpa mig med att ställa upp henne på gången!

Red lite lättare lektioner och mest lullade runt, men det var vad vi kunde. Jag var inte så duktig på att rida så det gick inte att göra mycket mer!
Red faktiskt mest dressyr på den tiden, var som en liten ridskola där vi hade Lisa så hon gick lite lektioner under veckorna oxå utöver det jag red henne! Hade även både små hopp och dressyrtävlingar som jag ALLTIS stället upp i, haha! Både med Lisa och andra hästar, framför allt med min foderponnyn jag hade innan Lisa (som köptes av stallägaren när min fodertid gick ut) så det var jätte roligt!

Sen när jag började i 7an flyttade jag med Lisa hem till Vilma, detta berodde dels på att Vilma och jag var/är bästa vänner och öven för att jag ville ha någon att rida med! Ingen i min ålder i det andra stallet hade egen häst så jag fick ofta rida ensam vilket inte är kul i längden!

Där blev jag allt mer och mer hopp intresserad och när vi bytte stall började jag även träna för Nina. Anledningen till att vi "hittade" Nina var för att vi visste att hon hade Lisas pappa så vi tyckte det var kul och ville testa det.
Och ja, det gick ju super bra! Utvecklingen gick rakt upp och jag hade super kul!

2009 när jag var på ridläger fastnade Lisa i hagen och skadade sig så hon gick på vila en längre period utan att jag fick rida alls och sedan  bara skrittas, det var då vi köpte Bello för att jag skulle ha något att rida!

När Lisa sedan skulle sättas igång (2010) åkte hon till en fodervärd där hon stannade några månader, blev igångsatt men inte speciellt mycket tränad för instruktör.
Fick hem henne igen i februari 2011 och några veckor senare var vi med i klubbens div 3 lag! kom på 4 platts av 24 lag i östergötland! :)

Första tävlingen utanför laget och vi kom 2a! :)

Skulle vart med i div 2 laget men var antingen sjuk, inte hemma eller hade något annat hinder i vägen så det blev aldrig av!

Den sista tiden utan 2011 red jag knappt Lisa alls, tränade ingenting för instruktör och lade istället allt mitt fokus på Bello! Kom sedan på att det var bättre att låna ut henne till någon (vill inte sälja henne) än att bara låta henne gå i hagen och göra ingenting!

tycker det är tråkigt att hon åkt, vill hellst ha kvar henne efter som det är min Lilla bebis men jag känner att Lisas och min tid tillsammans är slut! Jag är förlång och vi vill olika saker, då är det mycket bättre att någon annan får ha kul med henne!
Fast jag saknar att tävla ponny så himla mycket, det är så kul. Men som sagt, behöver en annan ponny till det isåfall!
Och jag är säker på att hon har det bra hos Sofia som hon är hos nu! :)








Det var lite om Lisa samt lite gamla bilder på henne! :)

KRAMIS

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela