Sofia Lindström

Min kära lilla ponny!

Publicerad 2011-11-06 10:41:04 i Lisa,

När jag var 12 år köpte vi Lisa från ridskolan i mjölby där jag tidigare hade ridit.

under provridningen var det mestadels skritt som gällde, lite trav och endast lite galopp för att känna på den. Hon var nämnligen inte igång satt efter som hon hade vart sjukt i fång ett tag. Det hade kommit kvarka till ridskolan och alla friska hästar släpptes ut på bete för att inte smittas, dock ledde ju då detta till att lisa fick sin fång!

Vi fick i alla fall hem henne och började rida igång henne och allt var super bra tills hon fick kolik (trodde vi i alla fall) väldigt ofta. Jag vet inte hur många gånger vi fick ta ut veterinären eller hur många timmar jag har vart ute och gått med min älskade ponny för att hon skulle bli frisk. Flera gånger har vi trott att det var sista gången vi såg vår ponny och flera gånger har vi hoppats på att hon inte skulle få sina kolik attacker mer.

Dock visade det sig efter ett tag att det inte alls var kolik min ponny led av, utan en väldigt ojämn tarmflora. Vilket betyder att de bakterierna hästar behöver i magen kommer och går lite som de vill hos Lisa eller vad man nu ska kalla det. Så när bakterierna är som lägst i anntal har Lisa lättare att må dåligt - vilket visar sig nästan exakt som kolik. De äter inte, rullar och ligger mycket samt kramper i magen!

Första började vi ge henne medicin i form av en "pasta spruta" som man sprutade in i munnen. Alltså ingen spruta med nål utan typ en gegga som hon ska svälja.

Det gav vi henne vid varje sjuktillfälle men tyvärr så hjälpte inte det!
Vi började med lite andra olika mediciner som mamma fick från jobbet där hon jobbade då, det var dock sånt vi skulle blanda i maten någon gång i veckan!

Nu förtiden har hon vart frisk mycket oftare och "koliken" kommer allt mer sällan, mest vid kraftiga väderomslag eller om hon flyttas.
Och hon får nästan inge mediciner längre, ett tag fodrade vi henne med kokta linfrön men nu gör vi inget sånt!
Istället blandar vi i ett pulver med kolibakterier i maten vid de tillfällen då hon mår dåligt!

Detta är inget hon mår direkt dåligt av mer än vid tillfällena hon är sjuk, så det är ingentings som påverkar henne hela tiden och det påverkar inte heller ridningen. Jag brukar bara låta henne vila samma dag och dagen efteråt. Och när hon är sjuk gör vi inte annat än att försöker mata henne, brukar gå att handmata henne. Annars låter vi henne vara ifred så att hon får vila!
Blir hon sjuk ute på sommaren får hon oftast vara kvar ute då det är skönare för henne att slippa flytta på sig, men är det vinter eller höst tar vi in henne så att hon inte blir kall!


Min finna lilla ponny! ♥

KRAMIS

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela