Sofia Lindström

Longering

Publicerad 2011-12-30 18:40:34 i Bello,

Nu funkar det att blogga igen så jag ska tala om för er vad som hänt sedan träningen!

I onsdags var Bello och jag ute och skrittade, självklart började det regna så fort vi kom ut ur stallet, så himla typiskt...

Igår fick hästara vila, Vilma och jag var inne i stan och fixade naglarna och sedan blåste det som in i bomben så jag hoppade faktiskt över att rida. Och idag blev det att longera Bello med gummisnodd, så fort man förösker så honom att länga på stegen blir han tokig och ska bocka, sparka bakut och galoppera. Och när man stannar honom blåser han upp sig som en hingst, lilla firre!

Jobade mycket med avsaktningar och halter, det Bello har svårast för när man longerar. Får han välj börja trava tycker han det är kul att fortsätta trava så det blir lite svårt att få stopp på honom!
Men idag lyssnade han faktiskt super bra, behövde bara dra lite i linan och säga ett väldigt tydligt "Ptro" så stannade han ganska så direkt, stannar han inte då bukar jag höja min hand som är åt samma håll som hans huvud för att lixom ge honom ett stopp tecken!

Gick i alla fall bra, och han var fin i både skritt och trav. Låter inte mina hästar galoppera när jag longerar dem, visst om de fattar galopp när jag smackar på dem men jag låter dem inte galoppera fler varv! Detta beror på att ingen av mina hästar har den styrkan att bära upp sig i galopp på en sån "liten" volt så det sliter mer än vad det gör nytta!

Ajja, nu sitter jag och kollar världscuphoppningen som är på 2an, kul! :)



KRAMIS!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela