Sofia Lindström

Idag blev det av!

Publicerad 2012-12-30 16:13:21 i Vardag,

Idag blev det äntligen träning som tur var, dock mycket senare då Monica hade råkat dubbelboka timman innan oss men det var ingen fara!
 
Efter att jag ridit fram Bello oredentligt i alla gångarter började vi jobba honom på en volt. Monica ville att jag skulle rida honom i samma form som jag har när jag travar av honom fast på korta tyglar. Det gick faktiskt riktigt bra från första början. Vänstervarvet känndes kanon och det gjorde även högervarvet efter ett tag.
Efter ett tag lade vi in öppnor längst med långsidorna, sedan ett varv på volten och öppnor igen.
 
Efter det började vi galoppera på volten, den var vädligt liten så det kändes ganska trångtvilket visade sig några gånger då vi höll på att rida rakt in i ett hinder, men ju mer koll jag fick på Bello desto bättre gick det.
 
Tog en kort paus och diskuterade lite av mina "problem" Det är nämnligen så att jag spänner min vänstersida super mycket när jag rider, vilket gör mig helt stel och stumm i den sidan medan höger sidan är slapp och okontrollerad. Jag drar Tex upp höger benet väldigt mycket och har väldigt svårt att hålla still handen. Monica sa att det berodde på hur jag var byggd och met tanke på att jag är högerhänt lägger jag tex tyngden på vänster armen när jag skriver vilket leder till spänning. Jag är även ganska roterad i mitt becken vilket orsakar lite av hela problemet. Monica sa till mig att jag skulle kolla mig i en helkroppsspegel när jag kom hem och skulle med största sannorlikhet se att jag var sne och att min vänsteraxel "sitter längre ner" än den högra. Gjorde det nyss och visst var det så.
 
Monica är så himla duktig, varända grej jag tycker känns konstigt eller har svårt för så har hon en andledning till varför och ett sätt att lösa det på!
Nu ska jag börja med att hela tiden tänka på att inte belasta mig vänstersaida mer än höger. Det lär bli svårt men jag måste!
 

Avslutade träningen med att ligga på samma volt som i början och rida i högervarv eftersom det är då jag drar upp mitt högerben mest. Skulle luta mig innåt så mycket jag kunde, känndes riktigt konstigt men enligt Monica och mamma var jag rak! Bara att börja öva! (Y)
 
Travade sedan av honom och åkte hem.
Vad tror ni inte vi hittar på ena bakbenet då om inte ett broddtramp?? Sade till mamma innan vi åkte att jag ville ha boots på honom nu när han har skor, bara för säkerhets skull så att han inte får onödiga sår. Letade genom hela stallet men hittade inte bootsen så han fick klara sig utan idag - och såklart trampar han sig!!!
Tvättade rent ordentligt, först med bara vatten, sedan jodopax, spritade och sedan smörjde vi på hästsalva för att inte få in onödigt smuts! (Y)
Ska leta fram bootsen dirr och sedan åker de på tills guldskorna är av!
 
Fina prinsen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela